Monday, March 28, 2022

Orsak och verkan uppsats om tonårsgraviditet

Orsak och verkan uppsats om tonårsgraviditet



Ska vi gifta oss? Den positiva aspekten av moderskapet kan inte överskattas. Föräldraomognad, eftersatt familjetillhörighet och fattigdom har också negativa effekter på barnets fysiska och psykiska position. Detta var några av de negativa effekterna av att bli förälder i så ung ålder. Ibland verkade det som att mitt vuxna liv sköts upp. Ring nu Starta chatt Beställ nu.





Är gratis essäskrivningstjänst laglig?



Tonårsgraviditet kan definieras som graviditet som inträffar hos unga flickor under tjugo år, oavsett om de är gifta eller i vuxen ålder Christensen och Rosen 1. Tonårsgraviditeter har ökat i en alarmerande takt, särskilt i USA, Afrika och Storbritannien. Det har blivit ett globalt bekymmer eftersom det inte bara påverkar tonåringen och hennes familj, utan samhället i allmänhet. En av de främsta orsakerna till tonårsgraviditet är frånvaron av kärleksfull övervakning från föräldrar eller vårdnadshavare. I det nuvarande samhället är föräldrar antingen för upptagna eller för tillåtande. Förutom att tillhandahålla grundläggande behov är föräldrar och vårdnadshavare inte involverade i flickbarnets känslomässiga stabilitet.


Tonåringar, särskilt flickor, går igenom spännande situationer och förändringar där de behöver föräldrars stöd för att förstå och acceptera förändringarna. En annan viktig orsak till tonårsgraviditet är grupptryck. När barn växer till tonåringar ökar pressen att passa in i vissa kamratgrupper. Kamraterna kan sedan pressa flickan att ha sex för att passa bra i deras grupp. Utöver detta tillåter det moderna samhället tonåringar att ha mycket tid och utrymme med det motsatta könet på egen hand, vilket leder till fall av graviditet vid tonårshuva. Andra nyckelfaktorer för detta koncept är sexuella övergrepp samt användning av droger och alkohol. Tonåringar utsätts för alkohol och droger som gör att de tappar kontrollen över sin sexualitet när de är berusade, vilket leder till graviditeter.


Sexuella övergrepp uppstår å andra sidan när flickorna söker sex för nöjes skull utan att förstå den sexuella påverkan. Det är också uppenbart när en vuxen sexuellt utsatt en tonårsflicka eller en minderårig Health Care Veda Ezine 1. Brist på sexualundervisning i skolorna för tonårsflickor har också bidragit till ökad tonårsgraviditet. Detta beror på att det leder till överseende med sexuella aktiviteter utan att förstå de möjliga effekterna. Det är därför viktigt att låta flickor förstå frågor kring sex och deras sexualitet samt de möjliga konsekvenserna. Detta är lärares, religiösa, föräldrars och hela samhällets plikt att förmedla kunskapen Christensen och Rosen 1.


Å andra sidan har media bidragit till tonårsgraviditet genom att annonsera och visa program, talkshower, samt spela låtar som förespråkar sex. Detta får tonåringar att öva på vad de ser i media och därmed sluta med graviditeter. I de flesta fallen, orsak och verkan uppsats om tonårsgraviditet, tonåringar har inte kunskap om att använda och få tillgång till preventivmedel, något som bidrar till tonårsgraviditeter. Orsak och verkan uppsats om tonårsgraviditet faktorer som socioekonomiska och miljömässiga frågor är avgörande för att orsaka tonårsgraviditeter. Effekterna av tonårsgraviditeter är många och obehagliga. Dessutom finns det hälsoeffekter förknippade med tidigt sex och graviditeter som obstetrisk fistel, spädbarnsdöd, mödradöd, eklampsi och livmoderhalscancer.


Dessutom uppstår andra komplikationer på grund av det outvecklade bäckenet hos tonårsflickan Health Care Veda Ezine 1. Tonårsgraviditet orsakar också fysiska och psykiska trauman för flickan eftersom hon ställs inför många dilemman som familjen och samhället har utsatt för henne. Det får också föräldrarna att skämmas på grund av deras påstådda vårdslöshet som ses av allmänheten eller samhället Christensen och Rosen 1. Slutligen har tonårsgraviditet till stor del bidragit till orsak och verkan uppsats om tonårsgraviditet fattigdom, eftersom flickorna tvingas hoppa av skolan för att ta hand om sina barn. Man kan alltså dra slutsatsen att tonårsgraviditet är ett problem för hela samhället.


Dessutom, eftersom det till stor del orsakas av faktorer i samhället, är det skyldigheten för varje medlem av samhället inklusive religiösa ledare, föräldrar, lärare och tonåringarna själva att delta i att ta itu med problemet. Health Care Veda Ezine. Vad är orsakerna till orsak och verkan uppsats om tonårsgraviditet graviditet? Behöver ett skräddarsytt uppsatsprov om orsak och verkan skrivet från grunden av en professionell specifikt för dig? certifierade skribenter online. Tonårsgraviditet orsaker och effekter, orsak och verkan uppsats om tonårsgraviditet.


Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies. Innehållsförteckning. Inledning Orsaker till tonårsgraviditet Effekter av tonårsgraviditet Slutsats Verk som citeras. Läs mer. Denna orsak och verkan uppsats om tonårsgraviditet orsaker och effekter skrevs och skickades in av din studiekamrat. Du är fri att använda den för forskning och referensändamål för att skriva din egen uppsats; du måste dock citera det i enlighet med detta. Begäran om borttagning. Om du är upphovsrättsinnehavaren till denna tidning och inte längre vill ha ditt arbete publicerat på IvyPanda. Faktorer som främjar högre skilsmässor Jämförelse av narcissistkaraktärer, orsak och verkan uppsats om tonårsgraviditet.


FÅ SKRIVHJÄLP. Citera denna tidning. Välj en referensstil:. Kopiera till Urklipp Kopierat! APA-6 MLA-8 Chicago N-B Chicago A-D Harvard. Referens till IvyPanda. Arbete som citeras "Orsaker och effekter av tonårsgraviditet. Bibliografi IvyPanda. Referenser IvyPanda. Fler relaterade tidningar. Kontrollera priset på ditt papper. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår cookiepolicy OK.





argumenterande essäprover



Jag kan inte föreställa mig mitt liv utan mitt barn. Att ha familj, särskilt min mamma, som hjälpte mig att uppfostra mitt barn möjliggjorde att det bästa med att vara förälder kunde lyftas fram. Detta är inte alltid resultatet av en tonårsgraviditet, men som många stödda unga mammor hade jag turen att ha detta som min verklighet. Behöver en unik uppsats om "Orsak och verkan: Teen Pregnancy"? Det tar verkligen kanten av de mindre positiva aspekterna. Min egen mamma var en så stor hjälp; Jag antar att hon känner likadant. Den positiva aspekten av moderskapet kan inte överskattas. Det fanns en negativ sida med att vara en ung mamma. Jag kände att jag måste växa upp för snabbt. Det verkade som att de hade oändlig ledig tid och de kunde tjäna och spendera pengar som de ville.


Det var ett villigt offer av moderskapet, men ibland önskade jag att jag kunde ha mer av en traditionell tidig vuxen ålder. Jag hade antagit att jag skulle gå på college direkt efter gymnasiet, och detta var inte möjligt. Under hela tjugoårsåldern led jag av anfall av depression. Ibland verkade det som att mitt vuxna liv sköts upp. På grund av bristande utbildning och depression kunde jag inte tjäna så mycket pengar som jag skulle ha velat försörja min lilla familj. Detta blev ett cirkulärt problem; oroa mig för pengar och om jag uträttade något i mitt liv gjorde mig deprimerad, och när jag var deprimerad var det svårt att gå vidare.


Skolan försenades i tio år. Detta var några av de negativa effekterna av att bli förälder i så ung ålder. Ansvaret vägde tungt på mig. Många studier har tittat på orsaken och effekten av tonårsmoderskap på barnens och deras tonårsföräldrars resultat. I en brittisk hushållspanelundersökning fann de att på alla områden, inklusive utbildning, inkomst och hälsa, skapade sämre resultat för modern och barnet Francesconi att bli född till en tonårsmamma. Jag håller inte med om denna bedömning, eftersom det kan vara att förenkla något komplext. Jag kan gå lika långt i utbildning som mina kamrater, och faktiskt kan tidigt moderskap ha ökat min förmåga att vara en utmärkt student. Kearney och kollegor skrev en artikel under de senaste åren som konstaterade att tonårsgraviditet inte var förknippat med fattigdom och negativa ekonomiska utfall, att denna orsak och verkan var felaktig eftersom den var baserad på att de fattiga hade högre frekvens av tidig födsel.


Detta fynd förvånar mig inte, eftersom jag tidigt har förstått fördelarna med konsekvenserna av att vara förälder. Jag lärde mig att bli mer organiserad som mamma. Kanske är det farligt att tänka så oflexibelt om orsak och verkan, att reducera alla tonårsmödrar och deras barn till statistik över negativa resultat. Att läsa den akademiska litteraturen om ämnet skulle få unga mammor att känna att de är dömda, liksom deras barn. Jag har lärt mig disciplin och mognad, för när ett litet liv är beroende av dig är det lätt att ignorera dina egna behov. Prioriteringen var barnomsorg, barnutveckling och stabilt hem.


Jag antar att jag gav upp resorna, dejtandet och karriärerna som många av mina kamrater tog på sig. Det känns inte som att du ger upp en resa när din verkliga oro är ditt barns hälsa och rutin. De utan sådana relationer blir sett ner på. Detta skapar en enorm press på alla och de skyndar sig att engagera sig i sexuella aktiviteter. Ändå har många tjejer inte tillräckligt med sex. Dessa förhastade relationer och bristande kunskap leder till att tonåringar blir gravida. Den värsta delen av tonårsgraviditeter är de tvångsgraviditeter som orsakas av våldtäkter. Dessa är inte bara farliga för mödrar och barns hälsa utan också en öppen kränkning av mänskliga rättigheter och ett öppet brott.


Tidig graviditet har förknippats med höga risker för födelserelaterade problem, inklusive mödra- och spädbarnsdöd och livmoderhalscancer. För tidig födsel, placenta previa, högt blodtryck och anemi är också några medicinska komplikationer som uppstår från tidiga graviditeter. Tidig graviditet är inte bara fysiskt utmattande för den unga mamman utan utmattar också henne och hennes familj känslomässigt. Många pappor lämnar också mammorna att vara när de får veta om graviditeten av rädsla för samhället och ansvar. Familjerna skäms också över flickan och tvingar henne till abort ibland på grund av kulturella värderingar och andra gånger på grund av samhälleliga seder. Detta lägger till det känslomässiga dilemmat för den gravida flickan. Tonårsgraviditet är inte bara farligt för mamman utan har också skadliga effekter på barnet.


Barnet löper ökad risk för plötslig spädbarnsdöd, fosterbesvär och för tidig födsel. Dessutom, efter förlossningarna är de unga mammorna ibland inte tillräckligt kapabla att ta hand om barnet på ett effektivt sätt. Sådana bebisar rapporteras ha en högre risk för akuta infektioner, social försummelse och otillräcklig försörjning av förnödenheter. Föräldraomognad, eftersatt familjetillhörighet och fattigdom har också negativa effekter på barnets fysiska och psykiska position. Exklusiv tillgång till "EssayWritingService" utbildningscenter.


REGISTRERA Har redan konto? Logga in. Bli Medlem. Glömt ditt lösenord? Skicka lösenord Inget konto? Registrera dig Logga in ×. Registrera inloggning. Växla navigering. Registrera Logga in Författare Exempel Priser Beställning Vanliga frågor Varför oss Recensioner Blogg. Orsak och verkan Uppsats om tonårsgraviditet Hem » Uppsatsexempel » Orsak och verkan Uppsats om tonårsgraviditet Tonårsgraviditeter har ökat kraftigt på senare tid. Orsaker till tonårsgraviditeten Många faktorer spelar en viktig roll för de ökade chanserna för en tonårsflicka att bli gravid. Grupptryck På senare tid engagerar eleverna sig i sexuella relationer i mycket tidig ålder.


Våldtäkt och sexuella trakasserier Den värsta delen av tonårsgraviditeter är de tvångsgraviditeter som orsakas av våldtäkter. Emotionellt trauma för mamma Tidig graviditet är inte bara fysiskt ansträngande för den unga mamman utan utmattar också henne och hennes familj känslomässigt. Effekter på barnet En tonårsgraviditet är inte bara farlig för mamman utan har också skadliga effekter på barnet. Om oss "EssayWritingService" är det 1 rankade onlinehemmet för fantastiskt akademiskt skrivande, uppsatser, forskningsartiklar och examensarbeten.


Varför oss?

No comments:

Post a Comment