Wednesday, December 22, 2021

Uppsatser om engelska språket

Uppsatser om engelska språket



Slutsats Slutsatsen är den sista. Läs därför korrektur på din uppsats mer än en gång och eliminera alla grammatiska och stavfel. Använd aldrig en främmande fras, ett vetenskapligt ord eller ett jargongord om du kan tänka dig en vanlig engelsk motsvarighet. Ett annat exempel är hammaren och städet som alltid används med antydan att städet blir värst av det. När du tänker på ett konkret föremål tänker du ordlöst, essäer om engelska språket, och sedan, om du vill beskriva det du har visualiserat, letar du förmodligen efter tills du hittar de exakta orden som verkar essäer om engelska språket Det. Detta är också en viktig del av uppsatsskrivandet.





Primär sidofält



Utmaningar är möjligheter att lära sig något nytt. Så om du har blivit tilldelad en engelsk uppsats och uppsatsskrivning är inget mindre än raketvetenskap för dig, slappna av. Jag förstår att att skriva en uppsats på engelska kan verka en ganska jobbig uppgift. Men du kan hålla dig lugn om du bara tänker på hur berikande det kan vara för din skrivförmåga, essäer om engelska språket. För att hjälpa dig med din engelska skrivuppsats har jag sammanställt alla viktiga tips här. Du kan ha detaljerad kunskap för att skriva uppsatser från tipsen i den här artikeln.


Från innebörden av en uppsats till stegen för att skriva den, det finns allt du behöver veta som nybörjare. Innan jag går in i detaljerna låt mig berätta det viktigaste för dig. Du bör aldrig ta pressen att ta med dig perfektion. Det är inget som kommer i de första utkasten. Faktum är att det är svårt att uppnå efter flera års erfarenhet. Uppsatser är korta essäer om engelska språket lång text som syftar till att beskriva författarens perspektiv om ett specifikt ämne, essäer om engelska språket. De kan vara av formella eller informella karaktär.


Den formella uppsatsen är akademisk och den handlar oftast om allvarliga ämnen. Medan informella essäer handlar om humoristiska inslag och de är mer personliga till sin natur. Du kanske redan har stött på en uppsats först på skolnivå. I allmänhet får vi alla ämnen som min skoluppsats på engelska eller mig själv på engelska. Studenter tilldelas sådana typer av uppsatser på lågstadiet, essäer om engelska språket. För att utveckla färdigheter i att skriva ger lärare uppsatsskrivande uppgifter från de tidiga stadierna av utbildningen. Uppsatser på universitetsnivå är ganska olika, de följer ett helt annat förhållningssätt. Universitetets akademiska uppsatser är kategoriserade i flera typer. De kommer att vara till hjälp för alla universitetsstudenter.


Att få perfektion i alla typer av skrivarbete är inte alls lätt. När det kommer till uppsatsen blir det essäer om engelska språket svår. Du måste engagera dina kreativa färdigheter tillsammans med forskningsförmåga. Nedan, jag essäer om engelska språket nämnde några punkter att titta efter när du skriver och skriver en uppsats, essäer om engelska språket. När du samlar in informationen använder du essäer om engelska språket källor och skolastiska artiklar. Det finns olika gratis webbplatser som kan ge information om ditt ämne.


Men det kanske inte är nödvändigt att informationen är korrekt. Därför, essäer om engelska språket, gå till premiumwebbplatser som studier. De har genuin information och skolastiska artiklar. När man skriver en uppsats behöver man kanske inte använda ett ornamenterat språk. Använd målgruppsspecifikt språk. Din uppsats bör inte tvinga läsaren att använda Oxford-ordboken på varje rad. Om ditt ordförråd är för svårt att förstå kommer din uppsats inte att få tillräckligt många läsare. Använda en essäer om engelska språket språk för att göra kommunikationen enkel. Studenter, särskilt de som har en icke-engelsk språkbakgrund, begår grammatiska fel och skiljetecken.


Sådana typer av misstag kommer att förstöra hela uppsatsen. Läs därför korrektur på din uppsats mer än en gång och eliminera alla grammatiska och stavfel. Du kan använda korrekturtjänster online för att bli av med sådana misstag. Detta är också en viktig del av uppsatsskrivandet. Om du gör ett felaktigt citat och inte lägger din engelska uppsats i korrekt format enligt universitetets riktlinjer. Att sedan glida från A- till C-klass är säkert. Ta hjälp av experter på uppsatshjälp. De har fullständig kunskap om olika format. De kommer att citera ditt arbete från källorna och ordna din uppsats enligt universitetets riktlinjer. Håll alltid utkik efter de tidigare nämnda felen efter att ha skrivit finalen essäer om engelska språket av din uppsats.


Kom ihåg att på universitetsnivå är allt strikt övervakat. Håll därför en marginal för att få bra betyg essäer om engelska språket så tunna fel som möjligt. Läs så mycket som möjligt relaterat till ditt uppsatsämne och i allmänhet också. Läsning hjälper dig att förstå hur man skapar en uppsats om olika ämnen. Du kan ta hjälp med uppsatser online genom att läsa från webbkällor. Försök att läsa så mycket du kan. I en sådan typ av essäer berättar en författare essäer om engelska språket händelse eller en berättelse med hjälp av en uppsats. Berättande essäer skrivs alltid i första person. En författare försöker involvera och engagera läsaren i berättelsen så mycket som möjligt. Läsare ska känna att de är närvarande på den plats där händelserna inträffar.


Som namnet antyder är sådana uppsatser baserade på beskrivningen. En författare beskriver platsen, händelsen eller föremålet eller någon händelse från ett minne. Främst fokuserar författare på att framkalla läsarnas sinnen. De ger en beskrivning av lukt, ljud osv. Beskrivande essäer är framgångsrika när läsaren utvecklar samma känslor som författaren hade under det ögonblick då händelsen ägde rum. Ta tjänsten för beskrivande uppsatsskrivning online för att lära dig mer om sådana typer av uppsatser, essäer om engelska språket. Du kommer också att få fullständig uppsatshjälp av professionella skribenter.


Sådana uppsatser är baserade på studier och forskning. Expository essäer kräver omfattande kunskap och information om ämnet. Denna typ av uppsatser kräver statistiska data, fakta och siffror för att stödja argumentet eller idén. Expository essäer är vidare uppdelade i flera fler typer av essäer nämligen, jämföra och kontrastera essäer, orsak och verkan essäer, klassificeringsuppsatser, essäer om engelska språket, problem- och lösningsuppsatser, definitionsuppsatser, processessäer. Alla dessa typer av uppsatser är en del av expository uppsatsskrivning. Om du hittar expository essäer essäer om engelska språket. Då bör du söka hjälp med uppsatsförklaringar.


Expertuppsatsförfattare hjälper dig att skapa en perfekt uppsats. Sådana uppsatser är helt baserade på argumenten. Det primära målet är att få läsaren att instämma i argumentet som skribenten tar upp. Här tar även författaren upp fakta och data men det är för att övertyga läsaren att hålla fast vid din åsikt. Som författare bör man sträva efter att få läsaren att tro att ditt argument har större tyngd. Du kan se olika typer av essäskrivningar följa olika tillvägagångssätt, nu som författare behöver du behärska alla dessa typer. När du får den engelska uppgiften om uppsatsskrivande bör du veta vilken typ av uppsats du måste skriva om det tilldelade ämnet. Du kan se korta engelska uppsatser för att förstå hur man ramar in sådana typer av uppsatser.


Om du vill veta detaljerad information om dessa uppsatser kan du få den på källor som Wikipedia. Nu, essäer om engelska språket, som ni alla har sett de olika typerna av uppsatser. Nästa stora sak i uppsatsskrivande är dess format. Men tänk om jag säger dig, uppsatsformat kräver ingen raketvetenskap för att förstå. Ja, du hörde rätt. Alla typer av uppsatser följer en allmän struktur men inget strikt format. Låt oss ta en titt på strukturen man måste följa när man skriver en uppsats på engelska. Ge en passande rubrik eller titel till din uppsats. Din titel ska vara tilltalande och iögonfallande för att locka publiken.


Din läsare kommer att få uppmärksamhet på din uppsats. Det första stycket i din engelska uppsats är en introduktion. Om du planerar att skriva en uppsats måste du ge en kort sammanfattning av ditt arbete i detta avsnitt, essäer om engelska språket. Din uppsatsintroduktion bör innehålla ett examensarbete. Som författare måste du arbeta klokt med din introduktionsdel. Det ska vara catchy och engagerande. Man kan använda citatet som kommer att fungera som ett hook statement. Du kan också börja inledningen med en fråga. Sådana tekniker gör säkert din uppsats tilltalande för läsarna. Du kanske tror att du kan skriva vad som helst i uppsatsens brödtext. Brödtexten i uppsatsen är lika viktig som introduktionen av samma skrift.





uc uppsatser exempel



De har genuin information och skolastiska artiklar. När man skriver en uppsats behöver man kanske inte använda ett ornamenterat språk. Använd målgruppsspecifikt språk. Din uppsats bör inte tvinga läsaren att använda Oxford-ordboken på varje rad. Om ditt ordförråd är för svårt att förstå kommer din uppsats inte att få tillräckligt många läsare. Använd ett enkelt språk för att göra kommunikationen enkel. Studenter, särskilt de som har en icke-engelsk språkbakgrund, begår grammatiska fel och skiljetecken. Sådana typer av misstag kommer att förstöra hela uppsatsen. Läs därför korrektur på din uppsats mer än en gång och eliminera alla grammatiska och stavfel.


Du kan använda korrekturtjänster online för att bli av med sådana misstag. Detta är också en viktig del av uppsatsskrivandet. Om du gör ett felaktigt citat och inte lägger din engelska uppsats i korrekt format enligt universitetets riktlinjer. Att sedan glida från A- till C-klass är säkert. Ta hjälp av experter på uppsatshjälp. De har fullständig kunskap om olika format. De kommer att citera ditt arbete från källorna och ordna din uppsats enligt universitetets riktlinjer. Håll alltid utkik efter de tidigare nämnda felen efter att du har skrivit den sista kopian av din uppsats.


Kom ihåg att på universitetsnivå är allt strikt övervakat. Håll därför en så liten felmarginal som möjligt för att få bra betyg. Läs så mycket som möjligt relaterat till ditt uppsatsämne och i allmänhet också. Läsning hjälper dig att förstå hur man skapar en uppsats om olika ämnen. Du kan ta hjälp med uppsatser online genom att läsa från webbkällor. Försök att läsa så mycket du kan. I en sådan typ av essäer berättar en författare en händelse eller en berättelse med hjälp av en uppsats. Berättande essäer skrivs alltid i första person. En författare försöker involvera och engagera läsaren i berättelsen så mycket som möjligt. Läsare ska känna att de är närvarande på den plats där händelserna inträffar.


Som namnet antyder är sådana uppsatser baserade på beskrivningen. En författare beskriver platsen, händelsen eller föremålet eller någon händelse från ett minne. Främst fokuserar författare på att framkalla läsarnas sinnen. De ger en beskrivning av lukt, ljud osv. Beskrivande essäer är framgångsrika när läsaren utvecklar samma känslor som författaren hade under det ögonblick då händelsen ägde rum. Ta tjänsten för beskrivande uppsatsskrivning online för att lära dig mer om sådana typer av uppsatser. Du kommer också att få fullständig uppsatshjälp av professionella skribenter. Sådana uppsatser är baserade på studier och forskning. Expository essäer kräver omfattande kunskap och information om ämnet. Denna typ av uppsatser kräver statistiska data, fakta och siffror för att stödja argumentet eller idén. Expository essäer är vidare uppdelade i flera fler typer av essäer, nämligen jämföra och kontrastera essäer, orsak och verkan essäer, klassificeringsessäer, problem- och lösningsessäer, definitionsessäer, processessäer.


Alla dessa typer av uppsatser är en del av expository uppsatsskrivning. Om du tycker att expository essäer är svåra. Då bör du söka hjälp med uppsatsförklaringar. Expertuppsatsförfattare hjälper dig att skapa en perfekt uppsats. Sådana uppsatser är helt baserade på argumenten. Det primära målet är att få läsaren att instämma i argumentet som skribenten tar upp. Här tar även författaren upp fakta och data men det är för att övertyga läsaren att hålla fast vid din åsikt. Som författare bör man sträva efter att få läsaren att tro att ditt argument har större tyngd. Du kan se olika typer av essäskrivningar följa olika tillvägagångssätt, nu som författare behöver du behärska alla dessa typer. När du får den engelska uppgiften om uppsatsskrivande bör du veta vilken typ av uppsats du måste skriva om det tilldelade ämnet.


Du kan se korta engelska uppsatser för att förstå hur man ramar in sådana typer av uppsatser. Om du vill veta detaljerad information om dessa uppsatser kan du få den på källor som Wikipedia. Nu, som ni alla har sett de olika typerna av uppsatser. Nästa stora sak i uppsatsskrivande är dess format. Men tänk om jag säger dig, uppsatsformat kräver ingen raketvetenskap för att förstå. Ja, du hörde rätt. Alla typer av uppsatser följer en allmän struktur men inget strikt format. Låt oss ta en titt på strukturen man måste följa när man skriver en uppsats på engelska. Ge en passande rubrik eller titel till din uppsats. Din titel ska vara tilltalande och iögonfallande för att locka publiken. Din läsare kommer att få uppmärksamhet på din uppsats.


Det första stycket i din engelska uppsats är en introduktion. Om du planerar att skriva en uppsats måste du ge en kort sammanfattning av ditt arbete i detta avsnitt. Din uppsatsintroduktion bör innehålla ett examensarbete. Som författare måste du arbeta klokt med din introduktionsdel. Det ska vara catchy och engagerande. Man kan använda citatet som kommer att fungera som ett hook statement. Du kan också börja inledningen med en fråga. Sådana tekniker gör säkert din uppsats tilltalande för läsarna. Du kanske tror att du kan skriva vad som helst i uppsatsens brödtext. Brödtexten i uppsatsen är lika viktig som introduktionen av samma skrift. Ta med argumenten tillsammans med stödjande bevis. För att göra din åsikt mer övertygande, prata med fakta och siffror.


Ingen vill tro på antagandet. Förbered därför alltid starka bevis för att stödja ditt argument. För detta måste man behöva göra mycket research innan man påbörjar uppsatsen. Ofta begår elever detta misstag när de skriver en uppsats. Du kanske har ett överflöd av information men oorganiserad information är till ingen nytta. Organisera därför alltid din data först och skriv den sedan i uppsatsen. Slutsatsen är den sista. stycket i uppsatsen. Du kan göra det precis som det inledande stycket. Men kom ihåg att det är sista chansen för dig att göra intryck på dina läsare. Avsluta den med en fråga som låter läsaren fundera över uppsatsen efter att ha läst klart.


Som du kan se finns det en ordentlig struktur för den perfekta uppsatsen. Du kan ta uppsatshjälp online från webbplatser som Khan Academy, Allassignmenthelp. com, etc för att få användbar information om denna text. Du kan använda anteckningar och data samt komplett uppsatshjälp från sådana webbplatser. Uppsatser är svåra att skriva men att välja ett ämne för det är svårare. Det är därför jag har nämnt några utmärkta uppsatsexempel nedan för studenter. Dessa är de ämnen som man kan hitta överflödig information om för att skriva en uppsats. Men å andra sidan är själva det sociala bandet inget annat än den ömsesidiga återspeglingen av dessa självsäkra integriteter.


Kom ihåg definitionen av kärlek. Är inte detta själva bilden av en liten akademiker? Var finns det en plats i denna spegelsal för antingen personlighet eller broderskap? Om en ny anda ska ingjutas i detta gamla land, finns det en svår och omtvistad reform som måste angripas, och det är humaniseringen och galvaniseringen av B. Skygghet här kommer att tala om kräftgång och själens atrofi. Storbritanniens hjärta må till exempel vara sunt och starkt, men det brittiska lejonets ryt för närvarande är som det från Bottom i Shakespeares A Midsummer Night's Dream - lika mild som vilken sugande duva som helst.


När Storbritanniens röst hörs klockan nio, är det bättre långt och oändligt mindre löjligt att höra värk uppriktigt släppa än dagens priggish, uppblåsta, hämmade, skolma'amish-bågbågande av klanderlösa blygsamma jamande jungfrur! Var och en av dessa passager har sina egna fel, men förutom fulhet som kan undvikas är två egenskaper gemensamma för dem alla. Den första är föråldrad bildspråk; den andra är brist på precision. Antingen har författaren en mening och kan inte uttrycka den, eller så säger han av misstag något annat, eller så är han nästan likgiltig för om hans ord betyder något eller inte. Denna blandning av vaghet och ren inkompetens är det mest utmärkande kännetecknet för modern engelsk prosa, och särskilt för alla slags politiska skrifter.


Så fort vissa ämnen tas upp smälter det konkreta in i det abstrakta och ingen tycks kunna tänka på talvändningar som inte är hackade: prosa består allt mindre av ord valda för deras betydelse, och mer och mer av fraser sammanklistrade som sektionerna av ett prefabricerat hönshus. Jag listar nedan, med anteckningar och exempel, olika av de knep med hjälp av vilka arbetet med prosakonstruktion vanemässigt undviks. DÖENDE METAFOER. järnupplösning har i själva verket återgått till att vara ett vanligt ord och kan i allmänhet användas utan förlust av livlighet. Men mellan dessa två klasser finns det en enorm soptipp av utslitna metaforer som har förlorat all suggestiv kraft och bara används för att de sparar människor besväret att hitta på fraser åt sig själva.


Vissa metaforer som nu är aktuella har vridits ur sin ursprungliga betydelse utan att de som använder dem ens är medvetna om det. Till exempel skrivs tå linjen ibland som draglina. Ett annat exempel är hammaren och städet, som nu alltid används med antydan att städet får värst av det. I det verkliga livet är det alltid städet som bryter hammaren, aldrig tvärtom: en författare som stannade för att tänka på vad han sa skulle undvika att förvränga den ursprungliga frasen. OPERATÖRER ELLER VERBALA FALSKA LEMMAR.


Dessa sparar besväret med att välja ut lämpliga verb och substantiv, och fyller samtidigt varje mening med extra stavelser som ger den ett utseende av symmetri. Karakteristiska fraser görs inoperativa, motarbetar, tar kontakt med, utsätts för, ger upphov till, ger anledning till, har verkan av, spelar en ledande roll i, gör sig gällande, träder i kraft, uppvisar en tendens att, tjäna syftet med osv. Grundtonen är elimineringen av enkla verb. Istället för att vara ett enstaka ord, som bryta, stoppa, förstöra, laga, döda, blir ett verb en fras som består av ett substantiv eller adjektiv som fästs på ett allmänt verb såsom bevisa, tjäna, bilda, spela, framställa.


Dessutom används den passiva rösten när det är möjligt framför den aktiva, och substantivkonstruktioner används istället för gerunder genom granskning av istället för genom granskning. Utbudet av verb skärs ytterligare ned med hjälp av -storleken och deformationerna, och de banala uttalandena får ett sken av djupgående med hjälp av icke-unformationen. Enkla konjunktioner och prepositioner ersätts med sådana fraser som med hänsyn till, med hänsyn till det faktum att, med tanke på, i intresset av, på hypotesen att ; och meningssluten räddas av antiklimax av sådana rungande vardagligheter som i hög grad är önskvärda, inte kan lämnas utanför, en utveckling som kan förväntas inom en snar framtid, förtjänar seriöst övervägande, bringas till ett tillfredsställande slut, och så vidare och så vidare.


Ord som fenomen, element, individ som substantiv, objektiv, kategorisk, effektiv, virtuell, grundläggande, primär, främja, konstituera, uppvisa, utnyttja, utnyttja, eliminera, likvidera, används för att klä upp ett enkelt uttalande och ge en känsla av vetenskaplig opartiskhet mot partiska bedömningar. Adjektiv som epokgörande, episk, historisk, oförglömlig, triumferande, urgammal, oundviklig, obönhörlig, veritabel, används för att värda den smutsiga processen i internationell politik, medan skrift som syftar till att glorifiera krig vanligtvis får en arkaisk färg, dess karakteristiska ord är: rike, tron, vagn, postad knytnäve, treudd, svärd, sköld, buckler, banderoll, jackboot, clarion.


Främmande ord och uttryck som cul de sac, ancien regime, deus ex machina, mutatis mutandis, status quo, gleichschaltung, weltanschauung, används för att ge en atmosfär av kultur och elegans. Förutom de användbara förkortningarna i. och så vidare. Dåliga författare, och särskilt vetenskapliga, politiska och sociologiska författare, hemsöks nästan alltid av föreställningen att latinska eller grekiska ord är större än saxiska, och onödiga ord som påskynda, förbättra, förutsäga, främmande, deacinerad, hemlig, undervattens och hundratals andra vinner ständigt mark från sina anglosaxiska nummer 1.


Den jargong som är speciell för marxistisk skrift hyena, bödel, kannibal, småborgare, dessa herrar, lakej, flunkey, galna hund, White Guard, etc. består till stor del av ord översatta från ryska, tyska eller franska; men det normala sättet att mynta ett nytt ord är att använda latin eller grekisk rot med lämplig affix och vid behov storleksbildningen. Det är ofta lättare att hitta på ord av detta slag som avregionaliserar, otillåtet, utomäktenskapligt, icke-fragmentariskt och så vidare än att tänka på de engelska ord som täcker ens betydelse. Resultatet är i allmänhet en ökning av slarv och vaghet. I vissa typer av författarskap, särskilt inom konstkritik och litteraturkritik, är det normalt att stöta på långa stycken som nästan helt saknar betydelse 2.


Ord som romantisk, plastisk, värden, mänsklig, död, sentimental, naturlig, vitalitet, som de används i konstkritik, är strikt meningslösa, i den meningen att de inte bara inte pekar på något upptäckbart föremål, utan förväntas nästan aldrig göra det. så av läsaren. Om ord som svart och vitt var inblandade, istället för jargongorden död och levande, skulle han genast se att språket användes på ett felaktigt sätt. Många politiska ord missbrukas på liknande sätt. Orden demokrati, socialism, frihet, patriotisk, realistisk, rättvisa har vart och ett av dem flera olika betydelser som inte kan förenas med varandra. När det gäller ett ord som demokrati, finns det inte bara ingen överenskommen definition, utan försöket att skapa en motsätts från alla håll.


Det är nästan allmänt känt att när vi kallar ett land demokratiskt så hyllar vi det: följaktligen hävdar försvararna av alla typer av regim att det är en demokrati och fruktar att de kan behöva sluta använda det ordet om det var knutet till någon en mening. Ord av det här slaget används ofta på ett medvetet oärligt sätt. Det vill säga att personen som använder dem har sin egen privata definition, men låter sin åhörare tro att han menar något helt annat. Uttalanden som marskalk Petain var en sann patriot, den sovjetiska pressen är den friaste i världen, den katolska kyrkan är emot förföljelse, görs nästan alltid med avsikt att lura.


Andra ord som används i varierande betydelser, i de flesta fall mer eller mindre oärligt, är: klass, totalitär, vetenskap, progressiv, reaktionär, borgerlig, jämlikhet. Nu när jag har gjort den här katalogen över bedrägerier och perversioner, låt mig ge ytterligare ett exempel på den typ av skrift som de leder till. Den här gången måste den av sin natur vara en imaginär sådan. Jag ska översätta ett avsnitt av bra engelska till modern engelska av värsta sorten. Här är en välkänd vers från Predikaren:. Jag vände tillbaka och såg under solen att loppet inte är för de snabba, inte heller striden för de starka, inte heller bröd för de vise, inte heller rikedom för förståndiga män, inte heller nåd för skickliga män; men tid och slump händer dem alla.


Objektiva överväganden av samtida fenomen tvingar fram slutsatsen att framgång eller misslyckande i konkurrensutsatta aktiviteter inte uppvisar någon tendens att stå i proportion till medfödd kapacitet, utan att en betydande del av det oförutsägbara alltid måste beaktas. Det här är en parodi, men inte särskilt grov. Bilaga 3 ovan innehåller till exempel flera patchar av samma typ av engelska. Det ska ses att jag inte har gjort en fullständig översättning. Hela tendensen hos modern prosa är borta från konkretisering. Analysera nu dessa två meningar lite närmare. Den första innehåller fyrtionio ord men bara sextio stavelser, och alla dess ord är de som hör till vardagslivet. Den andra innehåller trettioåtta ord med nittio stavelser: arton av dessa ord kommer från latinska rötter och ett från grekiska.


Den andra innehåller inte en enda fräsch, fascinerande fras, och trots sina nittio stavelser ger den bara en förkortad version av betydelsen i den första. Ändå är det utan tvekan den andra typen av meningar som vinner mark i modern engelska. Jag vill inte överdriva. Den här typen av skrift är ännu inte universell, och utslag av enkelhet kommer att uppstå här och där på den sämst skrivna sidan. Ändå, om du eller jag blev tillsagd att skriva några rader om osäkerheten om mänskliga förmögenheter, borde vi förmodligen komma mycket närmare min tänkta mening än den från Predikaren. Som jag har försökt visa består modernt skrivande när det är som värst inte i att plocka fram ord för deras betydelses skull och hitta på bilder för att göra meningen tydligare.


Den består i att sätta ihop långa remsor av ord som redan har ställts i ordning av någon annan, och göra resultatet presentabelt med ren humbug. Attraktionen med detta sätt att skriva är att det är lätt. Det är lättare — ännu snabbare, när du väl har en vana — att säga. Enligt min mening är det inte ett oförsvarligt antagande än att säga att jag tror. Om du använder färdiga fraser behöver du inte bara leta efter orden; du behöver inte heller bry dig om rytmerna i dina meningar eftersom dessa fraser i allmänhet är så ordnade att de är mer eller mindre välljudande.


När du komponerar i all hast - när du till exempel dikterar för en stenograf eller håller ett offentligt tal - är det naturligt att falla in i en pretentiös, latiniserad stil. Taggar som en övervägande som vi bör ha i åtanke eller en slutsats som vi alla gärna skulle acceptera kommer att rädda många meningar från att komma med en bula. Genom att använda inaktuella metaforer, liknelser och idiom, sparar du mycket mental ansträngning, till priset av att lämna din mening vag, inte bara för din läsare utan för dig själv. Detta är betydelsen av blandade metaforer. Det enda syftet med en metafor är att framkalla en visuell bild. När dessa bilder krockar – som i Den fascistiska bläckfisken har sjungit sin svanesång, slängs kängan i smältdegeln – kan det tas som säkert att författaren inte ser en mental bild av föremålen han namnger; han tänker med andra ord inte riktigt.


Titta igen på de exempel jag gav i början av denna uppsats. Professor Laski 1 använder fem negativ i femtiotre ord. En av dessa är överflödig, gör nonsens av hela stycket, och dessutom finns det slip - främmande för besläktad - som gör ytterligare nonsens, och flera undvikbara klumpigheter som ökar den allmänna vagheten. Professor Hogben 2 spelar ankor och drakes med ett batteri som kan skriva ut recept, och trots att han ogillar den vardagliga frasen som ställs upp med , är han ovillig att titta grovt upp i ordboken och se vad det betyder; 3, om man intar en oförsonlig attityd till det, är helt enkelt meningslöst: förmodligen skulle man kunna räkna ut dess avsedda mening genom att läsa hela artikeln där den förekommer.


I 4 vet författaren mer eller mindre vad han vill säga, men en ansamling av inaktuella fraser kväver honom som teblad som blockerar ett handfat. I 5 har ord och betydelse nästan skiljts åt. Människor som skriver på det här sättet har vanligtvis en allmän känslomässig betydelse - de ogillar en sak och vill uttrycka solidaritet med en annan - men de är inte intresserade av detaljerna i vad de säger. En noggrann författare kommer i varje mening han skriver att ställa sig själv minst fyra frågor, alltså: Vad försöker jag säga? Vilka ord kommer att uttrycka det? Vilken bild eller formspråk kommer att göra det tydligare? Är denna bild tillräckligt fräsch för att ha effekt?


Och han kommer förmodligen att fråga sig själv två till: Kan jag uttrycka det mer inom kort? Har jag sagt något som är undvikande fult? Men du är inte skyldig att göra allt detta besvär. Du kan undvika det genom att helt enkelt öppna ditt sinne och låta de färdiga fraserna tränga in. De kommer att konstruera dina meningar åt dig - till och med tänka dina tankar åt dig, till viss del - och vid behov kommer de att utföra den viktiga tjänsten att delvis dölja din mening även för dig själv. Det är vid denna tidpunkt som det speciella sambandet mellan politik och språkets förnedring blir tydlig. I vår tid är det i stort sett sant att politiskt skrivande är dåligt skrivande. Ortodoxi, oavsett färg, verkar kräva en livlös, imiterande stil.


De politiska dialekterna som återfinns i pamfletter, ledande artiklar, manifest, vitböcker och undersekreterares tal varierar naturligtvis från parti till parti, men de är alla lika genom att man nästan aldrig finner någon ny, levande, hemmagjord talesätt.

No comments:

Post a Comment